Blog
Sinds 2012 ben ik auteur bij Frankwatching. Ik schrijf over online trends, strategie, inclusieve communicatie, storytelling en wat me verder maar voor de voeten komt. Hieronder de laatste artikelen en columns.

...
...
​

Is AI de doodsteek voor SEO?
Column – “Auw.” dacht ik vorige week. Tijdens een onderzoekje bleek de concurrent van mijn klant wél vindbaar met ChatGPT, maar mijn klant níet. Dat leek zorgelijk.
​
Hoe strategie ontstaat in je kristallen bol
Column – Hoe mooi zou het zijn als je een kristallen bol had om de toekomst mee te voorspellen? Je zou inmiddels rijk en succesvol zijn. Na zo’n 30 jaar werken weet ik, enigszins succesvol en een beetje rijk, dat je je eigen kristallen bol kunt maken. Dat het redelijk werkt maar dat het een wonderlijk proces is.
​
Lees de hele column >>
Kernwaarden zijn cliché: doe er wat mee
Column – Een halve heidag waren we met het managementteam in de weer geweest met waarden. In verschillende discussie- en beslisrondes hielden we tegen het licht waar we nu echt van waren. Aan het einde van de middag stond er op het whiteboard: ‘klantgericht – innovatief – duurzaam’. Voldaan gingen we aan de borrel.
​
Lees de hele column >>​​
‘The Next Big Thing’ blijkt altijd mee te vallen
Column – Het Big Thing van vandaag is AI. Maar gisteren was het iets anders. En eergisteren ook. De laatste decennia verschijnt er steeds een nieuw groot ding waar we nú iets mee moeten. Anders gaan we dood. Of failliet. Of zitten we toch zeker binnenkort zonder werk.
​
“Mij niet bellen,” zei de zzp’er
Column – Iedere zelfstandige kent het: de markt wil dat je heel specifiek zegt waar je precíes van bent, terwijl je als zzp’er eigenlijk gewoon van alles wil aanpakken.
​
Klein verzet tegen Big Tech – overstappen naar Signal
Column – Overstappen van WhatsApp naar Signal is een ding. Vorige week kreeg ik het laatste overstapzetje van een vriendin. Ze – net links van het politieke midden – vertelde dat haar collega’s – bij een publieke instelling – waren overgestapt. Omdat ik – net rechts van het politieke midden – het geblaat van de Amerikaanse tech-bro’s enorm zat ben en er al tijden data-ongerustheid in mij groeit, besloot ik ook over te gaan.
​
Waar opdrachtgevers het zuur van krijgen
Om de komkommertijd deze zomer een beetje zinvol te besteden, ben ik op onderzoek uit gegaan. Ik plande een rondje koffie bij opdrachtgevers en vroeg ze: hoe erg is het om met externe online-ict-internetbureaus te werken? Wat doen we steevast fout? Waar krijg je nou echt het zuur van?
​
UX & design van 74 onderwijsinstellingen vergeleken, wat valt op?
Uit een grondig vergelijkingsonderzoek naar de online aanwezigheid van 74 onderwijsinstellingen – mbo, hbo en wo – blijkt dat het digitale onderwijslandschap opvallend divers is.
​
Vernieuwing visual identity - evolutie of revolutie?
Een logo dient voor herkenbaarheid. Het is het boegbeeld van de organisatie. Als het goed is laadt het zich door de tijd heen met betekenis en waarden. Zodat iedereen de organisatie in letterlijk één oogopslag meteen weet: dit zijn ze.
​
Sexy & saai: 7 actuele landingspagina’s van o.a. Ace & Tate, Kipling & Seepje
Over ruim een maand is het Black Friday. De magazijnen liggen vol, de mooiste aanbiedingen liggen op de plank. Al die spullen moeten hun weg zien te vinden naar de de consument. In de komende tijd arriveren koopgrage klanten via talloze campagnes op duizenden landingpages. Als zo’n campagnepagina goed ingericht is, volgt er actie: een Black Friday-aankoop.
​
IJzersterke voorbeelden van werken-bij-pagina’s
Een werken-bij wérkt als je als werkgever een goed verhaal vertelt. Dat een sollicitant meteen ziet, leest en vooral voelt waarom hij of zij bij jou zou moeten solliciteren. Of juist niet.
​