Consultant met hoofd hart en handen
Ik bied maatwerkoplossingen voor complexe vraagstukken en help organisaties bij het scherpstellen van doelen en het behalen van resultaten. Omdat ik mijn sporen verdiend heb in het werkveld van online communicatie is dat de rode draad in het type opdrachten waarbij ik betrokken ben. Ik ben een adviseur, sparringspartner en bondgenoot die je bijstaat met hoofd, hart en handen.
Strategie & tactiek
Van abstract gevoelde noodzaak naar concreet plan: ik faciliteer dialoog en kader resultaten zodat een gedragen koers kan ontstaan. Vaak komt er wat onderzoek bij kijken: deskresearch, interviews of doelgroep/gebruikersonderzoek. Als het aan mij ligt nooit veel, de issues en richting zijn meestal wel duidelijk. In samenwerking kom ik tot output: bij voorkeur in overzichtelijk rijtje bullets die iedereen begrijpt. Indien nodig ondersteund met een gefundeerd adviesrapport.
De laatste jaren ben ik ondergedompeld in de ScaleUp-methode van Verne Harnish. Deze aanvliegroute verbindt de abstractie van lange termijn in overzichtelijke stappen met de urgentie van vandaag en de acties die daarbij horen. Ik vind dat fijn. En mijn ervaring is dat iedereen dat fijn vindt. Oók buiten het commerciële werkveld. We houden als mensen nu eenmaal van een glorende stip op de horizon, maar willen vandaag ook lekker concreet en zinvol aan de bak.
Voorbeelden uitgevoerde opdrachten
-
Maken communicatieplan voor lancering nieuwe werkgeversvereniging
-
Ontwikkelen jaarplan marketingafdeling met messcherpe kpi’s
-
Organiseren input interne stakeholders ten aanzien van corporate communicatie
-
Vernieuwen missie en visie naar aanleiding van veranderingen in de markt
-
Onderzoeken behoeften externe stakeholders ten aanzien van een online platform
Management van online projecten
Ten tijde van de eerste dotcom-hype in 1999 managede ik mijn eerste online project: een digital community voor Haagse middelbare scholieren in opdracht van Universiteit Leiden. Sindsdien schreef ik talloze programma’s van eisen. Ik ontwikkelde eindeloos veel concepten voor websites, online platformen, applicaties, online games en campagnes.
Je kunt een beroep op me doen voor de organisatie van online projecten. Van conceptontwikkeling van iets geheel nieuws tot herziening van iets wat er al is. Het begint bij mij altijd met het zonneklaar formuleren van doelen en beoogd resultaat. Dat gaat vaak over intern draagvlak en externe impact. Vervolgens gaan we aan het werk met een intern team, een bureau en meestal met allebei. Ik ken de valkuilen en zorg dat we er niet in vallen. Goede en tijdige communicatie, realiteitszin en agile werken zijn hierbij key.
Voorbeelden uitgevoerde opdrachten
-
Schrijven van programma van eisen voor online platform
-
Ontwikkelen concept online kennistool voor beleidsmakers
-
Selecteren passende uitvoerende bureaus voor development grote website
-
Organisatie van digitale campagne bij overheidsorganisatie
-
Verbetering bestaande online applicatie voor een NGO van begin tot eind
-
Agile projectmanagement van talloze online projecten in onderwijs, zorg, commerciële dienstverlening en bij overheden
Teamcoaching
Het scherpstellen van teamdoelen en het bewaken van resultaten - al meer dan 25 jaar geef ik leiding aan teams - projectmanagers, UX-designers, marketeers, communicatiemensen, developers en contentcreators. Ik help ze effectiever samen te werken en doelen te behalen. Als mensgericht leider voed ik wat bijdraagt aan groei. Ik heb aandacht en hart voor uitdagingen, maar uiteindelijk gaan we wel poetsen. De sleutel tot succes is het gezamenlijk formuleren van glasheldere KPI’s en de organisatie van rotsvaste ijkmomenten.
Voorbeelden uitgevoerde opdrachten
-
Opnieuw vormgeven marketingteam bij mediabureau
-
Samenvoegen teams na overname
-
Scherpstellen en scherp houden doelen van online team jeugdzorgorganisatie
-
Invoering van werken op out-put en resultaat in developmentteam
-
Dagelijkse leiding over diverse teams
Van complex naar begrijpelijk verhaal
Een beleidsplan, een strategische koers, een wetenschappelijk rapport en een jaarverslag zijn lijvige documenten. Vaak is er een toegankelijke versie van een dergelijk document nodig: om het grote publiek te informeren, om beslissers te verleiden of om aandacht en urgentie te creëren. In zo’n geval help ik met het helder (en een beetje sexy) verwoorden van de hoofdlijnen en het zoeken van een concept en kanalen waarmee impact kan ontstaan.
Voorbeelden uitgevoerde opdrachten
-
Vormgeven concept online versie jaarverslag jeugdzorgorganisatie
-
Ontwikkelen publieksversie meerjarenbeleidsplan voor een waterschap
-
Maken website met overtuigende resultaten van een maatschappelijke non-profit
-
Vormgeven van online communicatietool voor een veiligheidsregio
Mariska de la Saussaye Briët
Hoofd Communicatie
CJG Rijnmond
Désirée was een stevige sparringpartner voor mij - en mijn teamleden - bij verschillende communicatieopdrachten. Met hoofd én hart stapt ze voor 200% in. Altijd samen op weg naar een tóp eindresultaat.
Lem van Eupen
Directeur
Nationaal Agentschap Erasmus+
Bij kennismaking was al meteen duidelijk: Désirée kwam met een kraakhelder concept voor onze behoefte aan een website met een complexe combinatie van doelgroepen en inhoud. Nooit spijt van gehad dat we voor haar kozen.
Patrick Besten
Directeur Business Development
Vreugdenhil Dairy Foods
Bij het ontwikkelen van onze nieuwe brand strategy hoorden ook een nieuwe missie en visie. Het lijkt eenvoudig om hiertoe te komen, echter was dat bij ons niet het geval. Daarom hebben wij Désirée daarbij gevraagd te ondersteunen. Na een ronde van consultaties kreeg zij de vinger achter de juiste woorden. Daar waren wij erg blij mee.
Opdrachtgevers






















